Allt för hälsan - mässan

För två helger sedan var det Allt för hälsan mässan på Stockholmsmässan som jag beösökte.
Själva mässan blev jag lite besviken över, den kändes lite fattig och något rörig. Det var mycket folk också så det kan ha spelat in. 
Det jag hade sett fram emot var att kunna få lite prover för att upptäcka nya spännande produkter, men icke sa nicke. Det närmaste jag kom gratis prov var att jag fick välja mellan två olika produkter hos Bodystore. (då jag redan är registrerad för att få nyhetsbrev från dem kunde jag inte få en "goodie bag" så jag fick istället välja mellan att få en mandelolja från kneipp eller en hälsobar av något slag) Jag valde mandeloljan men insåg sedan att den tyvärr har en ingrediens som jag inte vill ha, funderar på att lotta ut den istället.
 
Lite fick jag köpt ändå:
3 prover från Weleda
2 böcker från Pauluns
1 juice från Pauluns
Ekologisk lakrits
 
En tidning från Hälsa fick jag förresten gratis.
 
Mandeloljan från Kneipp
 
Seminarierna var något som verkligen föll mig i smaken, vi hann med att lyssna på tre stycken mycket intressnta föreläsare.
 
Den första vi lyssnade på var om Syra/bas – ät och drick dig i balans! Pernilla Carrier
 
En mycket inspirerande och bra föreläsning med massor av energi!
Pernilla berättade hur det fungerar med PH och hur man ska tänka för att få sin kropp i basisk balans.
 
Det jag antecknade är;
- Börja dagen med att dricka 6 dl vatten, rumstempererat
- 9-9,5 ph ska man ha i kroppen (har jag för mig det var)
- 7,2ph i morgonurin
 
- Helst ska man rena vattnet innan man dricker det för att bli av med kemikalier, läkemedels rester och annat som inte ska vara där. Purple solution säljer en vattenrenare som inte bara renar utan även tillsätter sånt som vi behöver.
- Kan/vill man inte köpa en vattenrenare så är en bra start att börja dricka mer vatten och framför allt börja dagen med att dricka vatten, det gör mycket för kroppen. 
- Dock ska man inte hålla på och små dricka hela tiden, utan ca 1 glas i timmen är ett bra mått annars belastas njurarna för mycket. (2-3 liter per dag, för mycket är farligt!)
- Drick innan du blir törstig, är du törstig är du redan uttorkad!
- Innan mat ska man försöka dricka 20-30 minuter innan man äter för att inte skölja bort enzymerna. 
 
- Ät mycket frukt, grönt och bär det ger bra ph-värde, animaliskt protein försurar. 
- Basiska matvaror:
     - Olivolja, frön, frukt, grönt, bär, gurka, avokado, gröna blad, lime, linfröolja och citron (citron blir basgörande i
       kroppen även om det smakar surt)
 - Gröna smoothies är mättande och hälsosamma
     - Tex gurka, spenat och ingefära eller broccoli, avokado, olivolja och salt. 
- Tänk på att köpa ekologiskt!
 
- Nässla och nyponpulver har jag också skrivit upp, minns dock inte varför de är bra. 
- Cocosa ekologiska virigin kokosolja är den bästa
 
För mer info CarrierCarrier
 
Seminarium två PH och Magnesium – hur påverkas vår hälsa? Ragnar Rylander
 
Även detta ett intressant seminarium men något mer teoretiskt.
 
- Inne i cellen ska det vara 7 - 7,4 ph
- I blod 7,35 - 8,35 ph
- I vävnad 6,8 - 8,1 ph
 
- Muskelansträngning alstrar sura ämnen, tänk på att äta något basiskt efter träning tex nötter, frön, frukt
- Benskörhet kan bero på att surheten "förstör" kalcium, mjölkprodukter är surt!
- Kan få magnesium brist av surhet
     - Vid tillskott av magnesium välj citrat, de påverkar inte ph i magen, bra upptag av kroppen och långvarig
       baseffekt
     - Bikarbonat kan vara sämre mot magen och hindra matsmältningen
- Basiska matvaror:
     - Russin, spenat, fänkål, morötter, äpplen, tomat, banan, selleri, 
- Du behöver inte bara äta basiskt men tänk på att balansera, tex (sur) lax med (basisk) spenat, (sur) ost med (basisk) fikonmarmelad. 
 
- Ragnar refererade även till Stenålderkosten som bestod av mer Zink, Vitamin A, Vitamin C, Folsyra och Vitamin E. 
 
För mer info Biofact
 
Seminarium tre Eco-tech kosmetik Jenny Kärner som utvecklat Salviderm Naturligtvis
 
Mycket av det Jenny sa visste jag redan men hon tog upp mycket bra saker och var väldigt grundläggande, konkret och lätt att förstå.
Hon tog bland annat upp:
- Ju tunnare läderhuden (dermis) blir ju rynkigare blir vi.
- Omega 3 och 6 har bra antiodxidanter
- Andra antioxidanter är också
     - Nötter, frön, kamomill
     - Nypon, fikon, hallon, tomat (tomat ska helst ätas varm för att få kunna tillgodogöra sig all näring)
- När det gäller solskydd är fysikaliskt bäst, det räcker med SPF 15.
- Naturligtvis håller på att försöka ta fram ett bra solskydd
- Använd inte för många produkter, det kan stressa huden
- Tvätta inte ansiktet morgon och kväll, kväll räcker
 
Naturligtvis




Underskatta inte oljor

Vanliga kallpressade och ekologiska oljor är ett oerhört bra alternativ till hudvård. De funkar både till inpackning, tvätta och smörja in sig med. 
 
Som jag nämnt har jag haft stora problem med eksem på händer och ögonlocken, min räddning blev olivoljan! En kallpressad ekologisk och extra virgin sådan. På rekord fart har mina besvär börjat försvinna, ingen annat har hjälpt lika bra även om handkrämen jag köpte nyss fungerade något lugnande. 
 
Man behöver inte alltid leta så långt bort, gå bara till skafferiet så finns en hel del du kan använda. Praktiskt och billigt.